HISTÓRIA: ZROD PLNIACEHO PERA MONTBLANC

24. 4. 2014

V roku 1906 sa dvaja nemeckí podnikatelia, obchodník Alfred Nehemiáš z Hamburgu a inžinier August Eberstein z Berlína, vrátili z cesty po Spojených štátoch, kde ich fascinoval nový vynález - plniace pero. Ich hoci ešte nedokonalý, no dômyselný dizajn, obsahoval vlastný zásobník atramentu a upúšťal od idey samostatného kalamára. Išlo o dôležitý zámer v dobe, keď rýchly rozvoj železničnej, cestnej a leteckej dopravy znamenal, že ľudia cestovali viac než kedykoľvek predtým. Po návrate do Hamburgu podpísali zmluvu s Claus-Johannesom Vossom, obchodníkom s kancelárskymi potrebami, o výrobe ich vlastnej podoby nového písacieho nástroja.

História: Zrod plniaceho pera Montblanc

Výsledky svojej práce mohli hrdo prezentovať už o dva roky neskôr, keď na trh uviedli plniace pero najvyššej kvality pod názvom Rouge et Noir. Pri názve sa nechali inšpirovať slávnym románom Červený a čierny od Stendhala, čo už vtedy napovedalo o literárnych sklonoch spoločnosti. Inzerované ako „plniace pero, ktoré nerobí škvrny” zaznamenalo pre pero taký úspech, že čoskoro bolo široko-ďaleko známe pod prezývkou „Červená Čiapočka”, čo odkazovalo na jeho výrazné ebonitovo čierne telo a červený vrchnák.

V roku 1909 spoločnosť obchodujúca v tom čase pod názvom Simplo Filler Pen Co. GmbH predstavila nový dizajn s mnohými dôležitými vylepšeniami. Ako lepšie by sa dal vyjadriť nový vrchol technického pokroku než analógiou s najvyššou horou Európy? A tak sa zrodilo plniace pero Montblanc a biela špička na vrchnáku pera bola predzvesťou budúceho emblému značky.

Nové plniace pero sa do roku 1913 stalo jednotkou na trhu s písacími potrebami. Spoločnosť sa premenovala na Montblanc Simplo GmbH a bezprostredne na to prijala rozpoznateľnú ochrannú známku - šesť cípovú bielu hviezdu predstavujúcu zasnežený vrchol hory Mont Blanc a jej šesť ľadovcov. Čoskoro sa nové logo stalo slávnym po celom Nemecku i za hranicami.

V roku 1919 otvorili v Hamburgu prvý obchod, v ktorom sa predávali výhradne výrobky Montblanc, a to nielen perá, ale aj atrament, papier na písanie a mechanické ceruzky. Predajňa bola v tom čase predchodcom moderných luxusných značkových obchodov. Onedlho pribudli ďalšie predajne v ostatných veľkých mestách po celom Nemecku, a tiež v Londýne, Paríži a Barcelone. Medzitým si reklamné oddelenie spoločnosti osvojilo nové moderné metódy inšpirované trendmi v Amerike. Plniace perá Montblanc obrovských rozmerov pripevňovali na autá, meno spoločnosti bolo vyobrazené na trupe lietadiel a fotografia z Paríža z 20-tych rokov 20. storočia zachytáva reklamný plagát Montblanc, ktorý pokrýval celú fasádu budovy.

Skutočný prelom však prišiel v roku 1924, keď na trh vstúpilo plniace pero Montblanc Meisterstück. Jeho názov prezrádzal, že malo ísť o majstrovské dielo, čo sa aj potvrdilo, a to do takej miery, že pôvodný dizajn z čiernej vzácnej živice s tromi pozlátenými krúžkami zostal prakticky nezmenený až dodnes. Rytina čísla 4810, ktorá označuje výšku hory Mont Blanc v metroch, bola pridaná k zlatému hrotu pera Meisterstück v roku 1929, pričom ako sa kolekcia rozširovala o ďalšie písacie potreby, na pôvodnom plniacom pere sa začalo objavovať číslo 149 spolu s charakteristickou veľkosťou hrotu.

V roku 1935 Montblanc založil dielňu v blízkosti mesta Offenbach, ktoré sa v tej dobe preslávilo kožiarskym remeslom, aby tam začali s výrobou drobných luxusných kožených predmetov, vrátane puzdier na perá, zošitov a peračníkov.

Už v ranej fáze spoločnosť zistila, že takéto doplnky sú prirodzenou súčasťou písacích potrieb, a tak hľadali kvalifikovaných remeselníkov, ktorí by ich vyrábali. Hoci druhá svetová vojna zničila kožiarsku dielňu v Offenbachu aj výrobu Montblanc v Hamburgu, spoločnosť sa po vojne opäť postavila na nohy. Svoje renomé si upevňovali najmä vďaka perám Montblanc Meisterstück, ktoré prezentovali ako písacie nástroje pre každého. Keď sa globálny trh luxusného tovaru v roku 1980 konečne spamätal, Montblanc zameral svoje úsilie na luxusné produkty a v roku 1983 predstavil kolekciu Meisterstück Solitaire, prvú drahšiu edíciu kovových pier Meisterstück. O tri roky neskôr slávny reklamný slogan „Montblanc, umenie písať” jasne potvrdil záujem spoločnosti Montblanc o kultúru. V roku 1930 bola spoločnosť známa literárnymi súťažami, ktoré organizovala a začala sa angažovať aj v mnohých medzinárodných sponzorských daroch pre oblasť literatúry, baletu a hudby, čím odštartovala trvalú oddanosť pri podporovaní umenia v mnohých smeroch.

Počas 90-tych rokov 20. storočia inovačné podnety v oblasti kultúry boli spojené so vznikom Montblanc ako prestížnej spoločnosti. Najmä ocenenie Montblanc de la Culture Arts Patronage Award, prvýkrát udelené v roku 1992, bolo jediným medzinárodným ocenením na počesť významných patrónov umenia v rôznych krajinách. Limitovaná edícia pier pre patrónov umenia, špeciálne vytvorená spoločnosťou Montblanc pri tejto príležitosti, bola ich prvou limitovanou edíciou a ukážkami svojho remesla očarila zvedavých znalcov Montblancu po celom svete. Spoločnosť bola spojená s presnosťou spracovania a luxusom už takmer sto rokov, a tak nebolo nijakým prekvapením, keď Montblanc v roku 1997 založil Montblanc Montre SA, hodinársku dielňu v Le Locle na severo-západe Švajčiarska. Kolekcia hodiniek Meisterstück bola prvým modelovým radom tohto majstrovského diela, ktoré vzišlo z tejto jedinečnej výroby. Popritom došlo k prevzatiu malej tradičnej dielne Minerva vo Villerete, ktorá bola známa svojimi výnimočnými ručne vyrábanými mechanizmami.

Keď spoločnosť oslavovala v roku 2006 svoje sté výročie, predstavila jedinečný rez diamantu Montblanc Diamond Cut, ktorý pretvoril ich slávny emblém hviezdy do trojrozmernej podoby. Tento trblietavý úspech, vďaka ktorému sa Montblanc stal prvou spoločnosťou s vlastným patentom na rez klenotu pochádzajúceho z ich loga, signalizoval vstup Montblancu do očarujúceho sveta luxusných šperkov. Kultúra, kvalita, kumšt a kontinuita - to sú hodnoty, ktoré si Montblanc hrdo nesie aj do 21. storočia a už píše ďalšiu kapitolu svojej histórie.